a. Status Istimewa Mantin
Kegiatan ekonomi perlombongan bijih timah di Negeri Sembilan yang telah bermula sejak kedatangan orang Minangkabau ke Negeri Sembilan. Masyarakat tempatan mengusahakan aktiviti perlombongan ini dengan menggunakan kaedah tradisional iaitu dengan cara mendulang dan melampan. Masyarakat tempatan juga menjalankan kaedah melombong secara lombong dedah. Teknik ini bukanlah satu teknik yang diperkenalkan oleh imigran Cina yang datang dari Yunnan dan Kwangsi. Lombong dedah secara faktanya diusahakan oleh masyarakat Melayu namun imigran Cina hanyalah menyesuaikan dan memperbaiki kaedah tersebut. Kaedah lombong dedah yang dijalankan oleh masyarakat Melayu ini mempunyai dua permasalahan iaitu mereka tidak mempunyai alat-alat perlombongan yang sesuai untuk menggali bijih timah dengan lebih dalam serta menghadapi masalah berterusan akibat banjir yang menyukarkan aktiviti perlombongan ini (Yip Yat Hoong, 1969:82-83).
Disebabkan sumber bijih timah di Negeri Sembilan khususnya di Sungai Ujong jugalah yang menjadi punca pergaduhan politik untuk menguasai kawasan-kawasan kutipan cukai yang akhirnya membawa kepada campur tangan Inggeris di Sungai Ujong dan Negeri Sembilan (Winstedt, 1934). Walau bagaimanapun, Winstedt tidak banyak menyentuh mengenai aktiviti perlombongan bijih timah di Negeri Sembilan pada abad ke-20 semasa di bawah pentadbiran Inggeris. Dalam usaha memajukan sektor perlombongan, pihak pentadbiran kolonial Inggeris telah membawa masuk imigran Cina ke Negeri Sembilan.
| Peta tahun 1877 menunjukkan kawasan Mantin/Setul (dalam petak) walaupun nama Mantin tidak wujud sehinggalah awal abad ke-20 |
Menjelang dekad 1890-an, kawasan Mantin — yang ketika itu dikenali sebagai Setul — mula dibuka sebagai tapak perlombongan bijih timah oleh pelombong Cina berbangsa Hakka yang berhijrah dari Sungai Ujong dan Selangor. Kawasan lembah subur di sepanjang Sungai Mantin dan Sungai Setul menawarkan formasi tanah laterit yang sesuai untuk perlombongan terbuka (open-cast mining). Dari aktiviti inilah asal-usul nama “Mantin” dipercayai terbentuk, hasil sebutan Inggeris “Mine Tin”. Catatan pentadbiran British pada penghujung abad ke-19 menunjukkan bahawa kawasan Mantin, Lenggeng dan Broga dikendalikan oleh pelombong bebas Cina menggunakan sistem kongsi, dengan seorang towkay bertindak sebagai ketua operasi.
Menjelang tahun 1904, kawasan Pajam, Batang Benar, Lenggeng dan Mantin (disebut sebagai “Manyin” dalam beberapa laporan awal) muncul sebagai jajaran perlombongan timah paling aktif di daerah Seremban, Negeri Sembilan. Zon ini terletak dalam lembangan aluvium yang kaya dengan mendapan timah, dikelilingi sungai-sungai kecil yang sesuai untuk perlombongan pam air (hydraulic mining). Penolong Warden Lombong, G. E. E. Hughes, melaporkan bahawa keseluruhan kawasan ini berkembang pesat dengan kehadiran syarikat-syarikat besar milik pelombong Cina dan pemodal Eropah, menjadikannya antara kawasan paling produktif di Negeri Sembilan pada awal abad ke-20.
Antara pusat utama perlombongan ketika itu ialah Pajam dan Batang Benar, di mana syarikat Kong Sang menggaji lebih dua ribu pelombong Cina. Lombong di kawasan ini menggunakan kombinasi pam stim, roda air dan kaedah perlombongan terbuka untuk mengeluarkan timah dari tanah lembut berhampiran sungai. Aktiviti di Pajam sangat rancak sehingga ia menjadi nadi pengeluaran timah negeri, menyumbang sebahagian besar daripada jumlah tahunan yang mencecah lebih 80,000 pikul. Penempatan kongsi Cina di Pajam berkembang menjadi komuniti lengkap dengan rumah ibadat, kedai dan rangkaian jalan yang menghubungkan kawasan lombong dengan Mantin dan Seremban.
Di Lenggeng pula, muncul beberapa syarikat baharu yang memperkenalkan penggunaan pam air tekanan tinggi (hydraulic monitors) bagi mengekstrak timah di cerun berbukit. Kawasan ini menjadi lokasi eksperimen teknik moden “sluicing” di bawah kerjasama pemodal Cina dengan pentadbiran British, sekali gus menjadikan Lenggeng antara tapak penting bagi ujian teknologi perlombongan baharu di Negeri Sembilan.
Sementara itu, kawasan Mantin (atau “Manyin”) dikenal pasti mempunyai potensi besar untuk menjadi tapak penerokaan baharu. Menurut laporan Hughes, di kawasan berhampiran batu tanda 8½ dekat Stesen Kuala Sawah, seorang pelombong bernama Lim Ah Pat telah membuka lombong yang menunjukkan hasil memberangsangkan. Beliau menyatakan bahawa jika usaha ini berjaya, satu kawasan perlombongan baharu yang luas dapat diterokai kerana masih banyak tanah rata yang belum dieksploitasi di sekitar Mantin. Hal ini menandakan bahawa Mantin mula muncul sebagai kawasan frontier perlombongan selepas Pajam dan Lenggeng mencapai tahap tepu.
Dari segi sosial, jumlah buruh Cina di seluruh kawasan Pajam, Batang Benar, Lenggeng dan Mantin dianggarkan melebihi dua ribu orang, tidak termasuk pelombong bebas yang bekerja di bawah sistem lesen kecil. Mereka tinggal di kongsi yang dikawal oleh ketua kongsi (towkay) di bawah pengawasan Warden Lombong British. Walaupun terdapat cubaan untuk menetapkan waktu kerja lapan jam sehari bagi buruh kontrak (Nai Chang), sistem lama lima jam bagi satu kontrak dan tujuh setengah jam bagi satu setengah kontrak tetap dikekalkan kerana lebih menguntungkan pengusaha.
Secara keseluruhan, menjelang pertengahan dekad 1900-an, gabungan kawasan Pajam, Batang Benar, Lenggeng dan Mantin telah membentuk teras ekonomi perlombongan Negeri Sembilan. Kegiatan perlombongan bukan sahaja menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi tempatan tetapi turut mencorakkan pembentukan sosial awal — termasuk kemunculan penempatan Cina, pembukaan jalan ke Seremban serta peranan pentingnya dalam melahirkan pekan Mantin moden pada dekad-dekad berikutnya.
|
Pada awal abad ke-20, Mantin bukan sekadar sebuah pekan perlombongan bijih timah, tetapi juga @ pusat kecil pentadbiran yang penting di Negeri Sembilan. Antara 1900–1930, Mantin berkembang sebagai pusat perlombongan bijih timah yang penting. Pembinaan jalan raya yang menghubungkan Mantin dengan pekan-pekan berhampiran bermula seawal akhir abad ke-19, seiring dengan perkembangan pesat perlombongan bijih timah di kawasan tersebut. Berdasarkan rekod Public Works Department (PWD) Negeri Sembilan Files dan laporan Federated Malay States Annual Reports, jalan pertama dibina sekitar 1898–1902, iaitu jalan tanah laterit Mantin–Seremban, bagi memudahkan pengangkutan bijih ke stesen kereta api di Seremban yang ketika itu menjadi pusat eksport timah utama negeri.
Pada 1900–1906, lombong di sekitar Mantin dan Setul Road mula aktif, dengan pemilikan oleh syarikat tempatan dan pelabur Singapura, manakala saham lombong seperti Allagar, Anglo-Java, dan Anglo-Johore diniagakan di pasaran Singapura. Kegiatan perlombongan di Mantin, Batang Benar dan Pajam dikuasai oleh sekumpulan tauke Cina yang berpengaruh besar dalam ekonomi tempatan. Antara tokoh utama ialah Loke Yew, pelombong terkemuka dari Kuala Lumpur yang melalui syarikat Tong Hing & Co. mengendalikan lombong besar di Mantin antara 1907 hingga 1915, dan Leong Fee, pemodal dari Perak yang melabur dalam konsortium Leong Fee Mining Syndicate di kawasan Sungai Mantin.
Di peringkat tempatan, Chan Wah Loong muncul sebagai pengusaha paling produktif menurut Negri Sembilan Annual Report 1911, manakala Ng Chow Yong & Co. beroperasi di sekitar Sungai Batang Benar dengan lesen aktif hingga lewat 1920-an. Di Batang Benar sendiri, pelombong seperti Low Keng Huat, Tan Ah Cheng & Sons, dan Yap Fook Hong mengusahakan lombong pam sederhana yang membekalkan bijih ke Kajang dan Seremban.
Sementara itu di Pajam, Lim Choon Seng, Koo Ah Koon, dan Ho Kim Chee & Co. memainkan peranan penting sebagai pelombong dan pemborong bijih timah, selain menjadi penyumbang utama cukai perlombongan negeri pada 1920-an. Kesemua tokoh ini membentuk jaringan ekonomi yang memacu kemakmuran kawasan Mantin dan sekitarnya, menjadikannya salah satu pusat perlombongan luar bandar paling aktif di Negeri Sembilan.
Menjelang 1910, kerajaan kolonial menyiapkan jalan Mantin–Kajang, yang melalui Batang Benar dan Broga, menjadikannya laluan penting antara Negeri Sembilan dan Selangor. Jalan ini bukan sahaja memudahkan pergerakan hasil lombong ke pelabuhan Selangor, tetapi juga mempercepatkan pertumbuhan ekonomi Mantin sebagai bandar sempadan perdagangan. Dalam tahun 1920-an, PWD menurap semula jalan utama ini dengan batu kerikil dan memperkenalkan jajaran baru ke Nilai dan Lenggeng, melengkapkan rangkaian darat pertama yang menghubungkan Mantin dengan tiga pekan utama — Seremban, Kajang dan Nilai.
Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa sistem jalan raya di Mantin mula terbentuk sekitar 1900, dan siap sepenuhnya menjadi rangkaian serantau menjelang 1925, menjadikan Mantin antara kawasan luar bandar terawal di Negeri Sembilan yang mempunyai hubungan darat langsung ke Selangor dan ibu negeri.
Kedudukannya yang strategik di laluan Seremban–Kajang, ditambah dengan kegiatan ekonomi lombong yang pesat, menyebabkan British meletakkan Mantin sebagai sebuah subdistrict di bawah Seremban. Fungsi ini membolehkan kerajaan kolonial menguruskan cukai lombong, buruh, dan keselamatan dengan lebih tersusun, terutama kerana Mantin dihuni oleh komuniti majmuk: pelombong Cina Hakka, pekerja Tamil di ladang getah, komuniti Sikh yang menjaga keselamatan, dan masyarakat Melayu di kampung sekitarnya. Dalam era ini, Mantin memiliki pejabat pentadbiran kecil, balai polis, sekolah, serta rumah ibadat pelbagai kaum yang mengukuhkan lagi peranannya sebagai pusat sosial dan ekonomi setempat.
| Kaedah Mendulang merupakan cara memperoleh bijih timah di kawasan sungai |
| Kaedah Kapal Korek diperkenalkan oleh pelombong Eropah di Mantin |
Pada era kemuncak perlombongan bijih timah sekitar 1910 hingga 1930, Mantin muncul sebagai salah satu pusat perlombongan terpenting di Negeri Sembilan. Pada dekad 1910-an, pentadbiran British mula menstruktur semula pengurusan lombong di Mantin di bawah sistem perlesenan rasmi. Laporan The Straits Times pada 1912 menggambarkan Mantin sebagai salah satu kawasan perlombongan paling aktif di Negeri Sembilan, namun terdedah kepada masalah pencurian bijih dan peralatan. Keadaan ini mendorong kerajaan kolonial menubuhkan rondaan tetap polis di sepanjang jajaran lombong Mantin–Lenggeng.
Pada 1910’an, jumlah kemasukan imigran Cina di Negeri Sembilan lebih ramai berbanding dekad seterusnya. Contohnya, seramai 11,931 orang lelaki dewasa Cina direkodkan menjadi imigran di Negeri Sembilan pada tahun 1913. Manakala, emigrasi orang Cina ke luar Negeri Sembilan yang dicatatkan pada tahun yang sama adalah sejumlah 4,705 orang lelaki dewasa dan ini telah menghasilkan lebihan imigran berjumlah 7,226 orang lelaki dewasa di negeri ini (Report of the Secretary for Chinese Affairs for The Year 1913, 1914:4).
Namun pada dekad seterusnya, jumlah imigran Cina ke Negeri Sembilan semakin berkurang. Malah, terdapat juga tahun yang mencatatkan kekurangan imigran berbanding emigran. Contohnya, pada tahun 1921, terdapat seramai 496 imigran lelaki dewasa Cina. Manakala, 884 orang lelaki dewasa Cina direkodkan telah berpindah ke luar dari Negeri Sembilan. Hasilnya, sejumlah 388 orang lelaki dewasa Cina yang direkodkan berimigrasi ke negeri ini (Report On The Administration Of The Mines Department And On The Mining Industries For The Year 1921, 1922: 9)
Berdasarkan laporan Jabatan Perlombongan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Banci Penduduk 1911–1921, dianggarkan terdapat 1,000 hingga 1,500 pelombong aktif beroperasi di kawasan Mantin dan lembah sekitarnya, dengan majoritinya terdiri daripada pelombong Cina Hakka dan Kantonis. Aktiviti perlombongan ini disokong oleh sistem lombong pam kecil serta tenaga buruh kontrak dari India Selatan dan pekerja Melayu tempatan yang terlibat dalam pengangkutan bijih dan kerja sampingan di lombong.
Apabila mengambil kira ahli keluarga dan komuniti sokongan seperti peniaga, pembekal makanan, serta penjaga peralatan, populasi keseluruhan yang bergantung kepada industri perlombongan di Mantin dianggarkan mencecah 4,000 hingga 6,000 orang. Struktur masyarakatnya bercorak kosmopolitan dengan dominasi etnik Cina diikuti India dan Melayu, menjadikan Mantin sebuah penempatan perlombongan luar bandar yang dinamik dan penting kepada ekonomi Seremban serta Negeri Sembilan ketika itu.
| Perkampungan Cina Hakka di Mantin lengkap dengan Tokong dan Gereja mereka |
Menjelang tahun 1918, Negeri Sembilan Government Report merekodkan beberapa pertikaian antara pelombong Cina dan pekerja Melayu mengenai hak milik tanah lombong serta cukai hasil. Hal ini mendorong kerajaan mengeluarkan garis panduan baharu mengenai sempadan tanah lombong, kadar royalti, dan peraturan lesen operasi, bagi mengelakkan perebutan kawasan bijih serta memastikan hasil negeri terkawal.
Pada penghujung tahun 1919, teknologi kapal korek telah diperkenalkan di Negeri Sembilan (Negri Sembilan Administration Report for The Year 1919, 1920:7). Penggunaan kapal korek di dalam aktiviti perlombongan telah meningkatkan kembali hasil pengeluaran bijih timah sehingga tahun 1923 yang mencatatkan sebanyak 18,017 pikul (Negri Sembilan Administration Report for The Year 1923, 1924:2). Kapal korek memberi impak dalam menambah kecekapan teknikal dan ekonomi yang lebih besar, dengan menyediakan cara untuk mengembangkan kapasiti produktif industri (Yip Yat Hoong, 1969:162). Tambahan pula, berlakunya peningkatan pelaburan daripada syarikat Inggeris dalam perlombongan bijih timah di Tanah Melayu sejak tahun 1920.
Pada 1923–1931, statistik bijih timah dilaporkan dalam Pinang Gazette dan The Straits Times, menjadikan Mantin sebahagian daripada pasaran antarabangsa, di mana harga bijih dan eksport memberi kesan langsung kepada ekonomi tempatan. terdapat landasan keretapi yang dibina berhampiran Mantin, iaitu dari Bangi ke Batang Benar, yang dibuka pada 1 Februari 1903. Kemudian, landasan ini disambungkan ke Seremban pada 2 April 1903 Museum Volunteers, JMM. Batang Benar terletak kira-kira 6 km dari Mantin dan menjadi stesen keretapi utama yang menghubungkan Mantin dengan rangkaian keretapi utama di Semenanjung Tanah Melayu. Pembinaan landasan keretapi ini adalah sebahagian daripada usaha untuk memudahkan pengangkutan bijih timah dari kawasan perlombongan di Mantin ke pelabuhan Singapura untuk dieksport.
Mantin dilihat bebas daripada pengaruh langsung Seremban kerana kedudukannya yang strategik di sempadan antara Negeri Sembilan dan Selangor, serta perkembangan awalnya yang berasaskan ekonomi lombong swasta dan komuniti pelombong bebas, bukan pentadbiran kolonial pusat. Sejak awal 1900-an, Mantin berkembang melalui jaringan perdagangan dan pengangkutan yang lebih erat dengan Broga, Kajang dan Kuala Lumpur, manakala hasil bijih timahnya banyak dipasarkan melalui pelabuhan Selangor. Hal ini menjadikan Mantin berfungsi sebagai kawasan frontier ekonomi, di mana peniaga, pelombong dan penghijrah beroperasi secara autonomi tanpa bergantung kuat kepada Seremban sebagai ibu negeri.
Namun, dalam bidang perubatan dan pentadbiran, Mantin tetap berada di bawah pengawasan Seremban kerana struktur pentadbiran kolonial menetapkan segala urusan kesihatan, keselamatan dan pelesenan di bawah kawalan Residen British dan Pegawai Daerah Seremban. Hospital dan dispensari di Mantin, misalnya, menerima peruntukan serta pegawai dari Jabatan Perubatan Seremban, manakala laporan kesihatan dan statistik penduduk dihantar terus ke pejabat daerah. Oleh itu, walaupun Mantin bebas secara ekonomi dan sosial daripada pengaruh Seremban, ia tetap terikat secara rasmi dalam aspek kesihatan awam dan pentadbiran kerajaan, yang menjadi instrumen utama pengawasan kolonial di kawasan luar bandar.
Memasuki tahun 1920-an, aktiviti perlombongan di Mantin berhadapan dengan tekanan ekonomi akibat kejatuhan harga timah dunia. Pada 1923, The Straits Times melaporkan beberapa kemalangan kuda dan lori di jalan pengangkutan bijih dari Mantin ke Seremban — menandakan pergerakan hasil yang masih aktif tetapi dibelenggu prasarana yang lemah. Pengusaha lombong mendesak pihak kerajaan membina jalan batu dan menambah baik laluan lori untuk mempercepat penghantaran bijih ke pelabuhan.
Menjelang 1927, laporan Pinang Gazette pula menyorot aduan penduduk dan pelombong terhadap kelemahan kawalan keselamatan di lombong, termasuk kes rompakan hasil bijih oleh kumpulan kecil bersenjata. Pihak polis kemudian memperkenalkan kawalan tambahan di stor penyimpanan dan laluan pengangkutan bijih. Menjelang 1930, pendapatan Negeri Sembilan meningkat sebahagian besarnya daripada hasil lombong di Mantin, membolehkan pelabur dan pemilik lombong mengekalkan status kelas elit mereka.
Awal 1930-an menandakan permulaan kemerosotan besar industri timah akibat Kemelesetan Ekonomi Dunia. Banyak lombong kecil di Mantin terpaksa ditutup kerana tidak lagi berdaya saing, sementara para pelombong beralih kepada kegiatan pertanian kecil seperti getah dan dusun buah-buahan. Colonial Mining Records mencatatkan hanya tiga lombong aktif yang masih beroperasi menjelang 1935. Namun, kegiatan perlombongan yang berbaki masih membawa risiko keselamatan. Laporan Morning Tribune tahun 1937 yang terkenal sebagai “Mantin Tragedy” menceritakan kes rompakan dan pembunuhan berkait dengan hasil jualan bijih timah — menunjukkan bahawa walaupun skala perlombongan mengecil, nilai ekonominya masih tinggi hingga mengundang jenayah. Menjelang 1940, The Straits Times melaporkan satu kes kematian melibatkan pelombong India bernama Krishnan di Hospital Mantin, yang membayangkan kewujudan tenaga kerja lombong pelbagai kaum di kawasan itu.
Semasa Pendudukan Jepun (1942–1945), kegiatan perlombongan di kawasan Pajam, Batang Benar dan sekitarnya terhenti sepenuhnya. Banyak mesin dan peralatan perlombongan dirampas oleh pihak tentera Jepun untuk tujuan industri perang, manakala tenaga kerja tempatan dipaksa beralih kepada sektor pertanian makanan bagi menyokong ekonomi pendudukan. Bekas kawasan lombong yang ditinggalkan mula berubah menjadi kawasan tanaman sementara seperti ubi kayu, padi huma, dan sayur-sayuran bagi menampung keperluan penduduk tempatan yang berhadapan kekurangan bekalan.
Selepas tamat pendudukan Jepun pada tahun 1945, pentadbiran British kembali menilai semula potensi kawasan perlombongan di Negeri Sembilan, termasuk Mantin, Lenggeng dan Broga. Beberapa pengusaha Hakka tempatan — antaranya keturunan pelombong lama dari Sungai Ujong — memohon lesen baharu daripada Mines Department untuk menghidupkan semula operasi kecil-kecilan.
Lombong-lombong ini lazimnya menggunakan teknik manual dan pam air mudah, dengan bijih dikumpulkan dari kolam dan parit tinggalan lama. Hasilnya tidak lagi besar seperti era 1910-an, namun cukup menampung kehidupan pelombong tempatan. Catatan lisan menunjukkan bahawa pada lewat 1940-an, kawasan Sungai Mantin masih memperlihatkan kegiatan pencarian bijih menggunakan palong kayu (sluice box), sementara beberapa kolam besar di sekitar Kampung Setul dan Taman Bukit Mantin dahulu merupakan tapak lombong aktif. Pemulihan tersebut tidak bertahan lama. Menjelang akhir 1940-an, hasil bijih semakin menurun dan kos operasi meningkat. Banyak tapak perlombongan ditinggalkan dan bertukar menjadi kolam air, kawasan ternakan, atau tapak pertanian ringan.
b. Mantin Ketika Era Darurat
Semasa Darurat 1948–1960, Mantin menjadi lokasi penting bagi kawalan keselamatan kerana terletak berhampiran kawasan hutan yang menjadi laluan gerila komunis. Statusnya sebagai subdistrict memudahkan penempatan polis Sikh dan pasukan keselamatan lain. Kebanyakan kawasan perlombongan di pedalaman Negeri Sembilan — termasuk Mantin — diletakkan di bawah kawalan ketat pasukan keselamatan. Pemeriksaan ke atas pekerja dan lori pengangkut bijih dijalankan bagi mengelakkan penyaluran bekalan kepada pengganas komunis yang bersembunyi di hutan-hutan sekitar Broga dan Lenggeng.
Ramai pelombong Cina berpindah ke kampung baru (new village) di Mantin, Lenggeng dan Batang Benar, sejajar dengan dasar kerajaan kolonial untuk menstruktur semula petempatan bagi tujuan keselamatan. Langkah ini secara tidak langsung mempercepat penurunan aktiviti melombong, kerana banyak lombong terbiar akibat kekurangan tenaga kerja dan sekatan pergerakan malam.
Ketika era Darurat Malaya (1948–1960), kawasan Mantin, Batang Benar dan Pajam menjadi antara zon aktiviti penting komunis Malaya (MCP) di Negeri Sembilan, dan sektor perlombongan di kawasan ini tidak terkecuali daripada tindakan sabotaj yang terancang. Rekod Laporan Keselamatan Negeri Sembilan (State War Executive Committee Files, 1950–1955) serta laporan akhbar seperti The Straits Times dan Berita Harian menunjukkan beberapa bentuk serangan dan gangguan yang disasarkan terhadap operasi perlombongan di sekitar Mantin.
Antara bentuk sabotaj utama ialah pembakaran jentera lombong dan stor bijih timah, terutamanya di kawasan Mantin Utara dan Batang Benar, di mana kumpulan bersenjata menyerang pada waktu malam untuk menghalang pengeluaran timah yang dikaitkan dengan sokongan terhadap kerajaan British.
Terdapat juga insiden letupan kecil dan pemotongan talian elektrik pam lombong, yang mengakibatkan operasi terhenti selama beberapa minggu pada tahun 1951 dan 1952. Dalam beberapa kes, tauke lombong dikenakan ugutan “cukai revolusi”, di mana mereka dipaksa membayar wang atau bekalan makanan kepada pasukan gerila komunis bagi mengelakkan serangan lanjut.
Kejadian paling ketara dilaporkan pada tahun 1953, apabila sebuah lombong kecil berhampiran Pajam diserang dan dua pengawal keselamatan cedera dalam tembakan hendap. Kesan daripada sabotaj ini, pihak berkuasa menempatkan pos Home Guard dan Special Constables di sekitar Mantin dan Batang Benar, sementara semua pelombong diwajibkan mendaftar di bawah kawalan Mining Area Security Scheme mulai tahun 1954. Langkah ini berjaya memulihkan semula operasi perlombongan secara berperingkat, namun tindakan sabotaj komunis meninggalkan kesan mendalam terhadap ekonomi Mantin, menyebabkan banyak lombong kecil ditutup menjelang akhir 1950-an kerana ketakutan, kerugian dan kekurangan tenaga kerja akibat ancaman keselamatan yang berpanjangan.
c. Peralihan Mantin Selepas Merdeka
Selepas tamat perang, antara tahun 1946 hingga 1950, pihak Jabatan Lombong British cuba menghidupkan semula beberapa tapak perlombongan lama di sekitar Pajam dan Batang Benar melalui pemberian lesen sementara. Namun, usaha tersebut tidak membuahkan hasil yang diharapkan. Mendapan bijih timah di kawasan tersebut didapati semakin cetek dan tidak lagi ekonomik untuk diteruskan secara komersial. Justeru, banyak kawasan lombong yang pernah aktif akhirnya ditinggalkan dan dijadikan kolam tadahan air atau tanah pertanian sementara. Keadaan ini menandakan permulaan kepada kemerosotan sektor perlombongan timah di bahagian tengah Negeri Sembilan.
Menjelang 1950-an hingga akhir 1960-an, industri timah Negeri Sembilan mula menyusut dengan ketara dan hanya kekal aktif di kawasan seperti Jelebu dan Bahau. Industri bijih timah di Mantin semakin tidak berdaya saing berbanding kawasan kaya bijih di Perak dan Selangor. Mantin–Pajam–Lenggeng–Batang Benar pula beransur-ansur sunyi daripada aktiviti perlombongan berskala besar.
Syarikat yang pernah menjadi peneraju utama di kawasan ini — kemudiannya dikenali sebagai Tin Consolidated Berhad (TCB) — terus beroperasi dalam skala kecil semata-mata bagi mengekalkan lesen dan memanfaatkan baki simpanan bijih. Namun, apabila lesen perlombongan tamat sekitar tahun 1970, TCB akhirnya mengambil keputusan untuk menamatkan operasi sepenuhnya selepas lebih tiga dekad beroperasi di kawasan Mantin–Pajam. Penutupan ini didorong oleh beberapa faktor utama, antaranya kejatuhan harga timah dunia antara tahun 1967 hingga 1969, kehabisan mendapan timah yang berkualiti ekonomi, serta peningkatan kos bahan api dan tenaga kerja. Di samping itu, dasar tanah dan alam sekitar baharu yang diperkenalkan selepas kemerdekaan turut menyukarkan penerusan operasi di tapak-tapak lama.
Laporan Berita Harian (1958–1960) serta catatan Jabatan Kerja Raya Negeri Sembilan menunjukkan bahawa tapak-tapak lombong lama mula diambil alih kerajaan bagi tujuan pembangunan awam — antaranya pembinaan jalan Mantin–Nilai, empangan pengairan kecil, dan tapak perumahan kerajaan. Sebahagian besar kolam lombong lama diubah suai menjadi sumber air domestik, kolam ternakan ikan, atau kawasan rekreasi tempatan. Di kampung sekitar Mantin seperti Kampung Belihoi dan Kampung Setul, tanah bekas lombong dijadikan dusun durian dan kebun getah oleh penduduk tempatan, mengubah lanskap ekonomi daripada industri perlombongan kepada pertanian kecil.
Pada tahun 1974, syarikat tersebut (TCM) memperoleh sebuah ladang getah seluas 2,500 ekar yang dinamakan Pajam Estate, sekali gus menandakan peralihan rasmi daripada industri perlombongan kepada perladangan getah komersial. Di ladang ini, tanaman getah klon moden seperti RRIM 600 dan PB 86 diperkenalkan bagi meningkatkan hasil dan ketahanan pokok. Sistem pengurusan ladang moden yang berasaskan piawaian syarikat besar turut diterapkan, menjadikan Pajam Estate antara contoh awal penstrukturan semula ekonomi bekas kawasan lombong di Negeri Sembilan.
Langkah ini bukan sahaja memulihkan sumber pendapatan kawasan sekitar, malah membuka peluang pekerjaan baharu kepada penduduk tempatan — termasuk bekas pelombong yang kini beralih menjadi pekerja ladang. Kerajaan Persekutuan turut menyokong inisiatif ini melalui dasar pembangunan luar bandar yang menggalakkan penggunaan semula tanah bekas lombong sebagai kawasan pertanian produktif.
Menjelang akhir 1970-an, kawasan Pajam telah berubah wajah sepenuhnya — daripada landskap perlombongan kolonial kepada kawasan pertanian mapan dengan rangkaian jalan raya baharu yang menghubungkannya ke Nilai dan Seremban. Bekas kolam lombong dijadikan kolam ikan, kawasan tadahan air, dan dusun buah-buahan, mewujudkan ekosistem luar bandar yang lebih lestari. Transformasi ini menjadikan Pajam simbol perubahan ekonomi Negeri Sembilan pascaperang — daripada keringat pelombong kepada hasil tangan pekebun, mencerminkan kebangkitan semula komuniti tempatan dalam menyesuaikan diri dengan arus pembangunan moden Malaysia.
Mantin kemudiannya diserap sepenuhnya ke dalam pentadbiran Daerah Seremban dan hanya kekal sebagai sebuah mukim. Menjelang penghujung 1950-an, kerajaan Negeri Sembilan melalui Jabatan Kerja Raya dan Jabatan Tanah mengambil alih sebahagian besar bekas kawasan lombong di Mantin. Laporan Berita Harian antara 1958 hingga 1960 menyebut tapak-tapak ini digunakan semula untuk projek awam seperti pembinaan jalan raya, empangan kecil dan kawasan perumahan baharu. Namun, selepas kemerdekaan dan proses penyusunan semula pentadbiran daerah pada 1960-an, kedudukan Mantin sebagai subdistrict dimansuhkan.
Menjelang 1966, rekod Jabatan Perlombongan Persekutuan tidak lagi menyenaraikan lombong aktif di Mantin. Tapak yang pernah menampung operasi palong dan pam air kini berubah menjadi kawasan kolam semula jadi. Beberapa empangan kayu lama di Sungai Mantin diganti dengan empangan batu oleh Jabatan Pengairan dan Saliran untuk menampung kegunaan sawah dan bekalan air kampung.
Operasi perlombongan bijih timah di Mantin, Negeri Sembilan, mula merosot pada sekitar tahun 1970-an. Punca utama penutupan lombong adalah penurunan harga timah global yang ketara, diikuti oleh pengenalan dasar pengurangan pengeluaran oleh negara-negara pengeluar utama. Malaysia, sebagai salah satu pengeluar terbesar pada masa itu, terpaksa menyesuaikan diri dengan perubahan pasaran dunia.
Selain itu, pengenalan teknologi perlombongan moden seperti kapal korek meningkatkan kecekapan pengeluaran, namun memerlukan pelaburan modal yang tinggi. Kebanyakan lombong kecil di Mantin tidak mampu menanggung kos ini, menyebabkan mereka gulung tikar. Akibatnya, ramai pelabur tempatan dan pelombong Cina yang dominan di kawasan itu beralih ke sektor lain atau meninggalkan industri perlombongan.
Pada dekad 1970-an, sebahagian bekas lombong telah dibangunkan semula menjadi kawasan perumahan dan kemudahan awam, sejajar dengan dasar pembangunan luar bandar oleh kerajaan Negeri Sembilan. Walaupun industri bijih timah telah berakhir, kesan sejarahnya kekal dalam bentuk geografi — kolam biru besar, parit pengairan berliku, dan tapak tanah merah berbatu yang masih boleh ditemui di pinggir pekan Mantin hingga hari ini.
| Mantin tetap menjadi nod penting dalam rangkaian jalan raya antara Kajang dan Seremban walaupun bijih timah bukan lagi komoditi utamanya dalam tahun 1970-an |



Tiada ulasan:
Catat Ulasan